תנועתיות בלידה

בעבר כאשר הלידה עדיין לא הופקעה מידי נשות השבט, נשים ילדו תוך כדי תנועה. בשלב מסוים בהיסטוריה המיילדותית, התמונה התחלפה הלידות היו באחריותן של הצוות הרפואי ויש שינוי מוחלט של תנוחת הלידה.היולדות מתחילות ללדת בשכיבה  על הגב, ללא תנועתיות של האגן,בעקבות כך היו יותר פתולוגיות והתערבויות רפואיות .כאשר האישה שכבה לא היה את כוח הכבידה  המסייע להתקדמות הלידה והתברגות נכונה של ראש העובר.

היום יש הבנה לחשיבות התנועתיות בלידה וברוב בתי חולים מעודדים נשים להיות בתנועה בלידה.
מחקרים רבים שנערכו בארצות הברית ובמקומות נוספים הראו שכאשר נשים נשארו זקופות והתהלכו בזמן הצירים, הן נהנו מהיתרונות הבאים:
•    הצירים היו חזקים יותר
•    הצירים היו סדירים יותר .
•    צוואר הרחם נפתח בצורה יעילה יותר.
•    הנשים הגיעו להרפיה מלאה יותר בהפוגות שבין הצירים.
•    באופן עקבי הלחץ שראש התינוק הפעיל על צוואר הרחם בזמן מנוחה שבין הצירים היה רב יותר.
•    השלב הראשון והשני של הלידה היו קצרים יותר.
•    הנשים חשו הרבה יותר נוח וסבלו מפחות מתיחות וכאב ולכן נזקקו לפחות משככי כאבים.
•    חלה ירידה בשכיחות המקרים של מצוקה עוברית ונרשם שיפור רב במצב היילוד.
•    הנשים חשו שהן תורמות לתהליך הלידה והיו משוחררות מהתחושות של פסיביות, שעמום והשפלה הכרוכות בשכיבה במיטה ובחיבור למכשירים.
לאור החשיבות הגדולה של תנועתיות בלידה, חשוב לתרגל את התנוחות עוד בזמן ההיריון כדי להרגיש איזו תנוחה נוחה וטבעית לך יותר.
ישנם שני כללים שחשוב להקפיד עליהם:
•    שימוש בכוח הכובד ובתנוחות זקופות הנשענות קדימה.
•    שינוי תנוחה לעיתים קרובות( כל חצי שעה לערך) על מנת לאפשר שינויים בזווית האגן ובכך העובר יוכל להתברג בצורה טובה המקדמת את הלידה.

תנועתיות- ריקוד,ריקודי בטן למי שיודעת, סיבובי אגן., נענוע האגן בצורה מעגלית הליכה.תנועתיות תומכת בשחרור אנדורפינים ובכך מאפשרת לך להיכנס למצב של זרימה וקבלת הצירים.
תנועתיות פותחת את המפרקים מאחור ומאפשרת שחרור עצם הזנב, מאפשרת נשימה טובה.משפרת את איכות הצירים מבלי להגביר את תכיפותם. מזרזת ומקדמת את משך הלידה. מונעת תקיעות של ראש העובר, עוזרת להתברגות העובר באגן.מקילה על כאבי גב תחתון.
תנועתיות
תליה - עמידה והשענות על בן הזוג או הדולה כמו ריקוד שקט, או בכריעה- היולדת כורעת בן הזוג יושב היולדת נתלית על כתפיו, זוהי תנוחה שבה נפתח האגן מאוד והיא מזכירה כריעה רק בלי אימוץ של שרירי הרגליים.חשוב להקפיד להאריך את הגב. עוזרת בכאבי צירים בשיפולי הבטן.

תליה

עמידה-  הישענות קדימה את יכולה להישען כשפנייך וידייך נתמכות בקיר, בבן זוג או בדולה. בעמידה כוח הכובד בא לעזרתך.העמידה מקצרת את משך הלידה ומגבירה את יעילות הצירים.מאפשרת לבן זוג ודולה לעשות עיסוי בגב.

תליה

ישיבה- ישיבה זקופה בזמן הצירים על כסא הפוך, מיטה , כדור לידה או ריצפה . עוצמת הצירים פחות חזקה . מנצלים את כוח הכבידה, תנוחה זו שומרת על האגן שלך ומאפשרת כניסה טובה של התינוק אליו. בין הצירים אפשר להישען על חפץ-לדוגמה כרית ולנוח.מאפשרת לבן זוג ודולה לעשות עיסוי בגב.

תליה

ישיבה על כדור לידה-  הכדור נותן תמיכה לרצפת האגן. אין לחץ על עצמות האגן, כך שהוא יכול להיפתח בקלות. הכדור  יעזור לך להרגיש נוח בתנוחות הזקופות, אשר יחזקו את הצירים מבלי להגביר את הכאב. הגלגול על הכדור מעניק תנועתיות לאגן , מה שמקל מאוד על כאבים.
ישיבה זקופה או בהשענות קדימה בן הזוג והדולה יכולים לתמוך מאחור או לעמוד/לשבת מול היולדת ולאפשר לה להישען עליהם בצורה זקופה בזמן שהשני מעסה את הגב התחתון. היולדת יכולה לעשות במקביל סיבובי אגן או לקפץ קלות.

תליה

ישיבה על אסלה או על כסא לידה- בתנוחה זו  אין לחץ על עצמות האגן. חיץ הנקבים נרפה לחלוטין  בישיבה על אסלה וגם מאפשר לך להתרוקן ובכך ליצור מרחב גדול יותר לעובר לרדת. תנוחה זו מקילה מאוד על כאבים המופיעים באיזור.

 

שכיבה על הצד-מאפשרת מנוחה ליולדת עייפה  גם בלידה פעילה ,מאפשרת לתינוק להיכנס נכון לאגן ולהסתובב בתוכו, מעבר טוב של חמצן  לעובר  וניטור תקין  עיסוי של גב היולדת ומניפולציות כמו טילטולים וסיבובי האגן על ידי בן הזוג והדולה.

תליהתליה

אסימטריה-ישיבה על כדור ותנועה מצד לצד, הליכה, עליה וירידה במדרגות,העברת משקל מרגל לרגל בעמידה , כריעה , ישיבה על כדור . עינטוזים וסיבובי אגן שונים. תואם את ירידת התינוק באגן מאפשר פתיחה לא סימטרית של עצמות האגן , מאפשר שחרור תקיעות של העובר.אפשר לדמיין טבעת צמודה לאצבע שאנו רוצים להסיר, אנו מזיזים מצד לצד בסבלנות עד להצלחה, כך פועלת התנוחה האסימטרית.

תליהתליה

עמידת ארבע/שש- על מזרן ,כרית ,ריצפה או מיטת הלידה. אפשר להישען על כדור לידה. תנוחה זו מקילה על יולדות הסובלות מכאבי גב חזקים במשך הלידה ,להרפיית האגן ולסייע לתינוק בירידה אל האגן. מאפשרת קבלת עיסוי בגב על ידי הבן זוג והדולה.
תנוחה דומה אך האגן גבוה יותר מהידיים  מאפשרת לתינוק שנמצא במנח OP לשנות את המנח ולהיכנס נכון לאגן.

תליהתליה

תנוחות לשלב השני - שלב הלחיצות
להמתין לרפלקס הלחיצה- נוצר לאחר פתיחה מלאה בלידה ללא משככי כאבים. בלידה אפידוראלית המיילדת תגיד לך מתי ללחוץ.
לחיצות בשכיבה על הצד: תנוחה המתאימה ליולדת עם אפידורל וגם ליולדת בלידה פעילה. תנוחה זו מאפשרת גישה ונוחות למיילדת ויחד עם זאת אינה סובלת  מהחסרונות  של תנוחות הלחיצות הקונבנציונליות על הגב. בתנוחה זו יש פחות לחץ על הגב התחתון ועל עצם הזנב. הזווית באגן טובה יותר מתנוחת השכיבה על הגב וכן זרימת חמצן ליולדת ולעובר טובה יותר וכך גם הניטור תקין.
עמידת שש- נשים שאינן רגילות לכרוע מעדיפות  להיות בעמידת שש.אם ירידת הראש מתעכבת, המעבר לתנוחת כריעה תלויה  למשך מספר צירים עשוי לסייע לראש התינוק לרדת מהר יותר.
כריעה-תליה נתמכת מנצלת את כוח הכובד באופן מירבי, ולכן היא התנוחה היעילה לזירוז ירידת התינוק, תנוחה זו מעניקה לך חופש רב לפעול באופן אינסטינקטיבי ולהתמסר לדחפייך הטבעיים.

המלצה חמה, לאור החשיבות הגדולה של תנועתיות בלידה, תרגלי את התנוחות במשך ההיריון כדי להתחבר לתנוחות הנוחות והטבעיות לך יותר, בלידה תוכלי לשנות את התנוחות לפי הצורך.

אני מאחלת לכם לידה טובה ומעצימה ומזמינה אתכם להתקשר או לכתוב:
            054-6445405      This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.