השפעת חום וקור על כאבים

Click Here To Read This article in English

השימוש בחום וקור  כאמצעי להקלת כאבים והפגת מתחים ידועה מזה אלפי שנים. הסגולות הרפואיות של מעיינות המרפא לעומת טבילה במי קרח בארצות הקרות, שתיהן נועדו כאמצעי להפגת כאבים.
השאלה היא, מתי משתמשים בקור ומתי משתמשים בחום? ראשית יש להבין מהו מקור הכאב. האם מדובר בכאב חדש או מתמשך- כאב מעל 3-4 ימים.
הכאב בא לאותת לנו שמשהו לא תקין אצלנו בגוף . הכאב הוא אחד ממרכיבי הדלקת  שסביר להניח שמתרחשת אצלנו בגוף על מנת לאחות את הרקמה הפגועה .

כאב חדש
כאב חדש יכול לנבוע  מטראומה פיזית כגון : מתיחה , מכה, נקע, שבר, דלקת וכן יכול להיות על רקע  over use כגון: פעילות גופנית לא נכונה , ניקיון הבית , סחיבת שקיות קניות.בשני המקרים הגוף יוצר מצב דלקתי כלומר הגוף מזרים תאי דם לבנים לתקן את הנזק הרקמתי. אך כמות הדם המוזרמת היא גדולה  מהנדרש. הטיפול בכרית קור ( ניתן להשתמש בכרית המיועדת לכך שהושמה במקפיא לחצי שעה)בשלב הדלקתי  מאוד יעיל . הקור עוצר את דליפת הדם , מאט את מהירות ההולכה העצבית ותהליכים מטבוליים ובכך את הצורך בחמצן ומאפשר האצה בתהליכי ההחלמה.
בשלבים הראשונים לכאב  יש לקרר את המקום הפגוע מספר פעמים ביום , כל שעה למשך 10 דקות.
לכן בשלב של כאב חדש  עדיף לקרר את המקום. יש אמצעים שונים להקלה על ידי קירור , כמו שקית גרגירי תירס קפוא, שקית קרח,  אך האמצעי הנח ביותר הוא  כרית קרה להקלת כאבים.

כאב מתמשך
הכאב  כבר ותיק יותר , למעלה מ48 שעות, אחרי הקירור שנועד לכווץ את כלי הדם על מנת להפחית את הנפיחות,נתחיל לחמם בכרית חימום בכדי להרחיב  את כלי הדם על מנת לאפשר לנוזלים לצאת מהאזור הפגוע ולהישטף בזרם הדם . השימוש בחום  מומלץ להפגת כאבים מתמשכים והרפיית שרירים ורקמות רכות.. חום תורם להפגת כאבים בכך שהחום גורם לירידה בסף הגירוי העצבי. ירידה בסף הגירוי העצבי מאפשרת את שחרור השריר, כי מה ששולט על טונוס השריר זה רמת המתח העצבי.
ישנם מקרים בהם מניחים לסירוגין כרית חום ולאחר מכן  כרית קור על מנת ליצור סירקולציה גדולה יותר באזור.אמצעי החימום מגוונים :ניתן לשבת  בג'קוזי או בסאונה או להניח כרית חימום להקלת כאבים מספר פעמים ביום.